I. Загальні положення
1. Ці Правила - сукупність моральних та професійно-етичних принципів, вимог, які регулюють засади поведінки суб’єктів доброчесної поведінки - працівників апарату Міністерства внутрішніх справ України, Головного сервісного центру МВС, закладів, установ і підприємств, що належать до сфери управління МВС (далі - установи МВС).
2. Суб’єктами доброчесної поведінки установ МВС, на яких поширюються ці Правила, є:
1) державні службовці, відряджені поліцейські, відряджені військовослужбовці, а також інші працівники, які обіймають посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій апарату МВС;
2) державні службовці, а також інші працівники, які обіймають посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій у Головному сервісному центрі МВС;
3) державні службовці, а також інші працівники, які обіймають посади, пов’язані з виконанням організаційно-розпорядчих чи адміністративно-господарських функцій у закладах, установах і на підприємствах, що належать до сфери управління МВС.
3. Суб’єкт доброчесної поведінки ознайомлюється із цими Правилами і дотримується їх вимог. Після ознайомлення із цими Правилами суб’єкт доброчесної поведінки підписує повідомлення за формою, наведеною в додатку до цих Правил, яке долучається до матеріалів його особової справи.
4. Дотримання вимог цих Правил суб’єктами доброчесної поведінки враховується при їх просуванні по службі та проведенні оцінювання результатів їх службової діяльності.
5. У цих Правилах терміни вживаються у значеннях, наведених у Законах України «Про запобігання корупції», «Про засади запобігання та протидії дискримінації в Україні», «Про забезпечення рівних прав та можливостей жінок і чоловіків» та інших законах України.
II. Реалізація принципів етичної та доброчесної поведінки
1. Принцип патріотизму:
1) чесно і вірно служити Українському народові;
2) забезпечувати формування позитивного іміджу держави;
3) діяти виключно в інтересах держави;
4) поважати державні символи України;
5) застосовувати державну мову під час виконання своїх посадових (службових) обов’язків.
2. Принцип верховенства права та законності:
1) забезпечувати під час виконання посадових (службових) обов’язків пріоритет прав і свобод людини і громадянина відповідно до Конституції України та законів України;
2) поважати права, свободи та законні інтереси людини і громадянина, об’єднань громадян, інших юридичних осіб, справедливо та неупереджено ставитися до кожного;
3) утримуватися від виконання незаконних наказів (розпоряджень) чи доручень, зокрема тих, які потенційно можуть призвести до вчинення корупційних правопорушень та правопорушень, пов’язаних з корупцією;
4) не розголошувати і не використовувати в інший спосіб конфіденційну та іншу інформацію з обмеженим доступом, що стала відома у зв’язку з виконанням своїх службових повноважень та професійних обов’язків, крім випадків, встановлених законом;
5) неухильно дотримуватися презумпції невинуватості.
3. Принцип доброчесності та нульової толерантності до корупції:
1) не використовувати службове становище, надані посадові (службові) повноваження чи пов’язані з ними можливості у своїх приватних інтересах чи у приватних інтересах інших осіб, у тому числі не використовувати будь-яке державне чи комунальне майно або кошти у приватних інтересах;
2) дотримуватися вимог, обмежень і заборон, передбачених Законом України «Про запобігання корупції»;
3) вживати всіх можливих заходів щодо недопущення виникнення реального чи потенційного конфлікту інтересів під час виконання посадових (службових) повноважень, його врегулювання відповідно до вимог законодавства;
4) повідомляти у встановленому порядку про факти порушень законодавства у сфері запобігання корупції, які стали відомі;
5) повідомляти суб’єкт призначення перед призначенням на посаду про будь-який приватний інтерес, що може призвести до виникнення конфлікту інтересів під час виконання посадових (службових) повноважень.
4. Принцип неупередженості та чесності:
1) бути чесним та добропорядним;
2) не допускати впливу приватного інтересу, політичних, ідеологічних, релігійних або інших особистих поглядів на виконання своїх посадових (службових) обов’язків;
3) дотримуватися обмежень щодо політичної діяльності, встановлених законом;
4) використовувати у своїй діяльності лише достовірну та перевірену інформацію;
5) не допускати у своїй діяльності прояву будь-якої з форм дискримінації за ознаками раси, кольору шкіри, політичних, релігійних та інших переконань, статі, віку, інвалідності, етнічного та соціального походження, громадянства, сімейного та майнового стану, місця проживання, а також за мовними або іншими ознаками.
5. Принцип професіоналізму:
1) знати вимоги законодавства у сфері службової діяльності та в межах повноважень;
2) постійно підвищувати рівень професійних знань, умінь і навичок;
3) сумлінно, відповідально, компетентно виконувати свої посадові (службові) обов’язки;
4) надавати та виконувати тільки законні накази (розпорядження) чи доручення в межах своїх повноважень;
5) сприяти реалізації прав і законних інтересів громадян, об’єднань громадян та інших юридичних осіб;
6) фахово взаємодіяти в межах повноважень, визначених законодавством, з органами державної влади, органами місцевого самоврядування, громадянами та об’єднаннями громадян.
6. Принцип професійної етики:
1) проявляти стриманість, доброзичливість, відкритість, уважність і ввічливість, не використовувати ненормативну лексику;
2) не допускати принизливих коментарів щодо зовнішнього вигляду, віку, статі, сімейного стану або віросповідання колег, поширення чуток, обговорення особистого або сімейного життя колег;
3) утримуватися від поширення інформації, у тому числі в позаробочий час, зокрема розміщення коментарів на вебсайтах і в соціальних мережах, що можуть завдати шкоди репутації установи МВС та іміджу України;
4) не вживати під час виконання службових обов’язків спиртних напоїв, наркотичних та/або психотропних речовин;
5) дотримуватися внутрішнього трудового розпорядку, використовувати робочий час лише для виконання посадових обов’язків.
7. Принцип корпоративної культури:
1) запобігати виникненню конфліктів з громадянами, керівниками, колегами та підлеглими, утримуватися від дій, у тому числі в позаробочий час, що можуть завдати шкоди репутації установи МВС та іміджу України;
2) примножувати кращі традиції колективу установи МВС;
3) дотримуватися високої культури спілкування, уникати проявів недоброзичливого ставлення один до одного, поєднувати об’єктивну критику недоліків у роботі колег з повагою, толерантністю, стриманістю та ввічливістю до них;
4) підтримувати сприятливий морально-психологічний клімат у колективі, утримуватися від будь-яких дій, які можуть негативно вплинути на авторитет колективу установи МВС;
5) дотримуватися при виконанні посадових (службових) обов’язків стилю в одязі з урахуванням місця, часу та характеру діяльності, обставин, що обумовлюють службову необхідність;
6) не допускати вчинення мобінгу (цькування) та будь-якої дискримінації у сфері праці;
7) не допускати проявів сексуальних домагань, насильства за ознакою статі та дискримінації за ознакою статі в будь-якій формі.
III. Контроль за дотриманням вимог цих Правил
1. Керівник установи МВС, безпосередній керівник відповідно до повноважень:
забезпечує дотримання підпорядкованими працівниками цих Правил;
проводить роз’яснювальну роботу з питань професійної етики та доброчесності;
вживає заходів щодо впровадження механізмів заохочення та формування культури повідомлення про можливі факти корупційних або пов’язаних з корупцією правопорушень, інших порушень антикорупційного законодавства, цих Правил;
організовує в установах МВС заходи щодо запобігання провокаційним діям, спрямованим на компрометацію суб’єктів доброчесної поведінки, та реагування на факти таких дій;
вживає заходів щодо запобігання та захисту від випадків дискримінації, сексуальних домагань та насильства за ознакою статі на робочому місці;
забезпечує формування на робочому місці середовища, дружнього до працівників із сімейними обов’язками, забезпечує дотримання принципу рівних прав та можливостей жінок і чоловіків під час виконання своїх посадових (службових) обов’язків.
2. Суб’єкт доброчесної поведінки установи МВС, якому стало відомо про порушення цих Правил іншим суб’єктом поведінки установи МВС, інформує про цей факт безпосереднього керівника або уповноважених посадових осіб згідно з вимогами законодавства України.
3. Безпосередній керівник або уповноважена посадова особа, або суб’єкт призначення в разі виявлення чи отримання повідомлення про порушення цих Правил суб’єктом доброчесної поведінки в межах своїх повноважень вживає заходів згідно з вимогами законодавства України.
4. У разі виявлення ознак корупційних правопорушень та правопорушень, пов’язаних з корупцією, уповноважений підрозділ повідомляє про цей факт спеціально уповноваженим суб’єктам у сфері протидії корупції.